Volontär & Aktivism av PeaceWorks

Jag ångrar inte ett ögonblick att jag åkte till Indien

Jag heter Lovisa Lindström och reste till Bangalore i ca 4 månader för att jobba på Advaith foundation. Jag mottogs med 38 graders värme från det nollgradiga Sverige. Gissa om jag avled en aning?

Lovisa är på en Jorden runt-resa med PeaceWorks och har nu senast varit på projektet Advaith i Indien.

Det var lite speciellt för mig eftersom jag kom när barnen hade sina slutprov inför sommarlovet. Sedan åkte barnen på sommarlov och jag fick tre underbara veckor att upptäcka Indien. Det var den bästa semestern jag haft.

Jag reste med två av mina volontärvänner jag bott med på projektet. Det var även två andra volontärer från andra projekt som följde med. Vi besökte bland annat magiska Sikkim, väldigt indiska Varanasi, mer moderna New Dehli och flera andra ställen.

Väl tillbaka fick jag efter en tid ett schema att följa. Dagen började 6.45 med att assistera läraren för klass 1 (6-7 åriga barn) innan det var dags för frukost 7.45 och senare meditation. Vid 8.30 går de 50-100 meter för att gå i skolan tillsammans med barn som inte bor på projektet.

Barnen är i skolan till 15.30 så under den tiden varvas ledighet med att hjälpa läraren med material till lektionerna. När jag var ledig låg jag mest på mitt rum eller låg uppe på taket för att sola när det inte var allt för varmt.

När barnen kom tillbaka åt vi snacks med dem och sen spelade vi fotboll/basket eller någon lek i ca 1 timme innan det var dags för dem att dricka mjölk och duscha.

Dagen slutade inte där inte. Nej mellan 18-19.30 hade vi lektion med dem innan middagen. Efter det hade vi lektid eller sagostund med dem mellan 20.00-20.30. Kvällarna spenderades oftast med att titta på serier med mina volontärkompisar.Lovisa Lindström fix2

Indien är både som man förväntar sig men samtidigt är det inte det. Trafiken är kaos. Maten är underbar. Fördomar som jag hörde mycket om innan jag åkte att Indien är så farligt stämde inte riktigt. Har du ditt sunda förnuft räcker det gott och väl. Det finns alltid platser du bör vara extra försiktig när du besöker, men såna platser finns även i Sverige.

Ångrar inte ett ögonblick att jag åkte till Indien för har träffat så många olika människor från världen över. Har upplevt det jobbigaste och det underbaraste stunderna här. Allting förstärks också på grund utav att man är själv i ett annat land och inte kan göra sig förstådd på annat än engelska. Var rätt frustrerande ibland att inte kunna prata på svenska.

Säger bara detta. Har du möjlighet? Ta chansen. Åk någonstans om så bara för 3 veckor. Det kommer vara dina bästa eller åtminstone lärorikaste veckor. Du kommer oavsett vad inte åka hem tomhänt.